İnsansız hava araçları üretiminde yapılan modellerin
dizaynları kullanım alanlarına göre farklılık göstermektedir. Dar bir alanda
kullanılacaksa motorlar ve pervanelerin zarar görmemesi ve etrafa zarar
vermemesi için korumaya alınır. Bu sayede güvenli bir uçuş gerçekleştirilir.
Şekil 1’de pervane ve motorların korumaya alınması için tüm pervaneyi içeri
alacak şekilde quadrokoptere karbon çubuklar eklenmiştir. Şekil 2’de ise
tamamen pervane ve motorlar bir çember içerisine alınarak hem motor ve
pervanelerin korunması sağlanmış hem de daha güvenli uçuş şartları
oluşturulmuştur.
Şekil 1
Şekil 2
Kapalı ya da kalabalık alanlarda kullanılacak bir
quadrokopterin dizaynında dikkat edilmesi gereken noktalar şu şekilde
tanımlanabilir:
Ø
Pervaneler
korumaya alınmalıdır. Yukarda gösterilen şekiller buna örnek gösterilebilir.
Ø
Motor
tutacakları sağlam bir malzemeden yapılmalıdır. Titreşime ve çekmeye karşı
mukavemeti yüksek olmalıdır.
Ø
Pervanenin
monte edildiği motor şaftı pervane hub genişliğiyle uyumlu olmalıdır.
Ø
Pervane,
motor şaftına kontra somun tarzı titreşimde gevşemeye müsaade etmeyen parçalar takılmalıdır.
Ø
Pervane
şafta takılırken gevşemeye karşı direnç oluşturan cıvata yapıştırıcıları
(LOCTITE) kullanılmalıdır.
Ø
Kullanılacak
malzemeye ve sisteme göre kontrol kartı üzerinde plate olarak adlandırılan
malzemelerin monte edileceği alanlar oluşturulmalıdır.
Ø
Oluşturulacak
tüm platelerin titreşimden az etkilenmesi için, onların özel yapılar ile
kaplanması gerekir. Bunlara titreşim önleyici (vibration prevent) denilmektedir
(Şekil 3).
Şekil 3
Ø İniş takımlarının monte edileceği
yerler önceden tespit edilip, sert inişlerde burulma yapmaması için
destekleyici önlemler alınmalıdır. Şekil 4’deki iniş takımı burulma dikkate alınmadan imal edilmiş ve karbon gövdenin şeklini sert inişlerde değiştirmiştir.
Şekil 4
Ø
Quadrokopterlerde
ağırlık merkezinin yeri önemlidir. Bu sebepten dizayn edilecek gövdede ağırlık
merkezi ortada olmalıdır. Bu, yapılan ayarlamaları kolaylaştırır.
Ø
Genellikle
quadrokopterlerde lion polimer (lipo) piller kullanılmaktadır. Bu pillerin
kullanımı tehlikelidir ve model üzerinde montajı doğru yerlere yapılmadığı
takdirde herhangi bir kırım sonucu patlayarak yangına sebep olabilir. Bu
sebeple pilin korunması önemlidir. Ek olarak pilin kendi plastik yalıtımı
üzerine ek yalıtım da yapılarak koruma artırılır. Şekil 5’de pil bir kafes
içerisine alınarak ve bantla sarılarak koruma sağlanmıştır.
Şekil 5
Quadrokopter
tipleri
Quadrokopterler genelde x ve + mod denilen 2 tipte
üretilirler. Bu modlar harekete verilecek tepkilerin kaç motorla yapılacağını
gösterir. Örneğin ileri yönlü bir harekete verilecek tepkide hangi motorlar
daha etkindir sorusunun cevabı bu modlarda saklıdır.
X tipi quadrokopter
X mod quadrokopterde aracın önü 2 motorun orta noktasına
denk gelmektedir. İstenen hareket için 2 motor tepkisi
gözlenmektedir. Bu anlamda aracın önünde 2, arkasında 2 motor bulunmaktadır.
Örneğin ileri yönlü bir hareket için arkadaki 2 motor öndeki 2 motordan daha
fazla itki üretir. Böylece 2 motor ile daha hızlı bir şekilde ileri yönlü
hareket gerçekleştirilir. Sağ sapma için hareketi tanımlarsak sol 2 motor sağ 2
motora göre daha fazla itki üretir. Aracın sağa doğru kayma denilen hareketi bu
şekilde 2 motorun üretmiş olduğu itki ile daha hızlı gerçekleştirilir. Bu
birinci avantajıdır. X modun diğer avantajı ise istenen hareketler için 2
motorun birlikte çalışarak tek motora fazla yüklenilmemesidir. X modda motor dönüş
yönleri Şekil 6’da gösterilmiştir. Bu modda ön ve arka iki motorun dönüş
yönleri birbirlerinin tersidir. Ön sağ ve arka sol saat yönü tersine (counter
clockwise) , ön sol ve arka sağ saat yönüne (clockwise) dönmektedir.
Şekil 6
+
tip quadrokopter
+ mod quadrokopterde aracın önü tek motorun tutturulmuş
olduğu eksendedir (Şekil 7). Bu modta
istenen hareketlere tek motor tepki vermektedir. Bu sebepten x moda göre daha
yavaş ve motorları yoran bir sistemdir. İleri yönlü bir hareket için arka motor
ön motora göre daha faza itki üretir ve hareket gerçekleşir. Sağa kayma
hareketinde sol motor sağ motora göre daha fazla itki üreterek araç sağ yönlü
kayma hareketini gerçekleştirir. + mod için motor dönüş yönleri Şekil 7’de
gösterilmiştir. Ön ve arka motor saat yönü tersi sağ ve sol motor saat yönünde
dönmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder