15 Şubat 2014 Cumartesi

Multikopter Sistemleri ve Uçma Prensipleri


Trikopter, quadrokopter, hexakopter, octokopter gibi isimlerle anılan birden fazla motora sahip döner kanatlı hava araçlarına multikopter sistemleri denir. Çok rotorlu dikine iniş kalkış yapabilen, 3 eksende hareket kabiliyetine sahip motorlarına iliştirilmiş pervanelerle taşıma kuvveti oluşturarak uçma işlemini gerçekleştiren, otonom ya da kumanda ile uçuş imkânına sahip insansız hava aracı tipleridir. Havada asılı kalma ya da tam adıyla uçma işlemini döner kanatları vasıtasıyla yapmaktadırlar. Helikopterlerdeki kuyruk rotorunun engellemiş olduğu, helikopterin kendi ekseni etrafında dönüş hareketi multikopterlerde motorların farklı yönlerde dönmesi ile bertaraf edilir. Örneğin quadro için motorların ikisinin aynı, diğer ikisinin zıt yöne dönmesi multikopterlerin kendi ekseni etrafında kontrolsüz dönmesini engeller. Kısaca helikopterlerde ana rotorun gövdeden destek almasıyla ürettiği döndürme etkisini engelleyen kuyruk rotoru, multikopterlerde ana rotorların farklı yönlere dönmesiyle sağlanmaktadır.
Quadrokopter dikey iniş kalkış yapabilen, havada asılı kalabilen, manevra kabiliyeti yüksek, kontrol sistemi karışık olmasına rağmen yapısal olarak basit 4 rotorlu, motorların üretmiş olduğu tahrik kuvvetinden yararlanarak pervaneleri vasıtasıyla taşıma kuvveti oluşturan döner kanatlı insansız hava aracıdır (Şekil 1).
multicopter nedir

Şekil 1

Quadrokopter uçma prensibi helikopterlerin uçma prensibine çok benzemektedir. Helikopterlerde pervanenin yaratacağı itme kuvveti ilk olarak Rankin ve Froyt tarafından bulunmuştur ve ancak 20. yy’ın başlarında uygulamaya konulabilmiştir. Ek olarak ana rotorun gövde üzerinde oluşturduğu anti-tork reaksiyonu da büyük bir problem teşkil etmiş fakat kuyruk rotoruyla ya da bazı dizaynlarda bu görevi görecek hava alıklarıyla bu etki giderilmiştir. Helikopterlerden örnek alınarak kısmen de olsa quadrokopterlerin yapısı belirlenmiştir.

Havada tutunmayı sağlayan taşıyıcı yüzeyler döner kanat isminden de anlaşılacağı gibi pervanelerdir. Havada “V” hızıyla yer değiştiren herhangi bir profil üzerinde yukarıya yönelmiş FN olarak tabir edilen aerodinamik kuvvet oluşur. Bu kuvvet havadan daha ağır cisimlerin havada tutunmasına izin verir. Esas olarak burada ana faktör hızdır. Hız profil üzerinde aerodinamik kuvvet oluşumuna etki eden temel faktördür ve aerodinamik kuvvet rotorun belli hıza ulaşmasıyla oluşur. Yani quadrolarda havada tutunmayı sağlayan, taşımayı üreten pervaneler iken pervane dönme hareketini sağlayan, hızı oluşturan pervanelerin takılmış olduğu motorlardır.
            Quadrokopterin Dikey Eksende Hareketi 
Quadronun 4 rotorunun aynı devirde (bozucu etkinin olmadığı varsayılır) dönmesiyle sağlanan düşey düzlemdeki dikine inişin ya da kalkışın gerçekleşeceği harekettir. Rotorların aynı devirde dönmesiyle tüm pervaneler üzerinde oluşacak aerodinamik taşıma kuvveti ve sürükleme (drag) aynı olacaktır. Böylece dikine hareket gerçekleşecektir. Eğer bozucu etki varsa (rüzgâr ya da sol dengesiz yük gibi) kontrol kartı, kumanda sisteminden motorlara verilen itki (thrust) değerine göre quadroyu dengelemeye çalışacaktır. Sadece itki sinyalinin gönderilmesi quadronun dikey eksende hareket ettirilmek istendiğini gösterir. Bu durumda kontrol kartı bozucu etkiyi bertaraf etmek için ilgili motorların daha fazla devirde dönmesini diğer motorların daha az devirde dönmesini sağlayarak dikine hareketi gerçekleştirecektir. Böylece kontrol kartının müdahalesiyle quadro yere paralel olarak bozucu etkilere rağmen dikey eksende hareketini gerçekleştirecektir.
           Quadrokopterin Boylamasına Hareketi
Quadrokopterin boylamasına eksendeki hareketi ileri geri hareketi olarak tanımlanır (Şekil 2). Bu hareket için kumanda sisteminden yunuslama (pitch) sinyali gönderilir. Örneğin yunuslama kanalından (genellikle 1. kanaldır) gelen sinyal quadrokopterin ileri gitmesi içinse -X mod için- quadrokopterin arkasında bulunan 2 motor öndekilere göre daha hızlı dönerek daha fazla itki üretirler ve quadrokopter ileri yönlü hareketini gerçekleştirmiş olur. Geri yönlü hareket içinse öndeki 2 motor arkadaki 2 motora göre daha hızlı döner.

Şekil 2

           Quadrokopterin Yatay Eksende Hareketi
Quadrokopterin yatay eksendeki hareketi , sağa ve sola hareket ve kendi ekseni etrafındaki dönüşü olarak tanımlanabilir. Yani uçaklarda yaw olarak adlandırılan rudder (dikey stabilize=kuyruk dümeni) tarafından kontrol edilen sapma ve roll olarak adlandırılan aileron tarafından kontrol edilen yalpa hareketlerdir. Fakat bu 2 hareketin kontrolü quadroda uçakların tersi şeklindedir. Quadro roll kontrolü ile sağa ve sola doğru ilerleme hareketini gerçekleştirirken, yaw kontrolü ile kendi ekseni etrafındaki hareketi gerçekleştirir. Yani ekseni etrafında daire çizme eğiliminde bulunur. Quadronun roll ile sağa ya da sola hareketine sağa yada sola sapma hareketi denmektedir. Örneğin sağa hareket için kumanda sisteminden stick sağa doğru çekilerek roll sinyali (genelde 2. kanaldır) gönderildiğinde quadronun -x mod için- sol tarafındaki 2 motor sağ taraftaki 2 motora göre daha hızlı dönerek daha fazla itki üretir ve sağ sapma gerçekleşir. Tabi bu durum herhangi bir bozucu etkinin olmadığı şartlar için böyledir. Örneğin, sağ taraftan esen rüzgâr var ve siz yine sağ tarafa dönmek istiyorsunuz. Bu durumda soldaki motorlar ilk örneğe göre daha fazla thrust üretmek zorunda kalır ve sağ motorlar ilk duruma göre daha fazla yavaşlar. Çünkü burada motorların rüzgârın yaratacağı etkiyi de yenmesi gerekir. Bu işlem kontrol kartının ilgili sensörlerden (IMU) aldığı verileri kullanarak aracı dengeli bir dönüş için kontrol etmesiyle mümkündür.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder